Tillbaka från Paris

Hej!
Nu har jag varit hemma från Paris i lite mer än en vecka. På fredagen innan hade jag ju min tenta. Den gick helt okej känns det som. Tror jag blir godkänd. Var lite stressad under dagen. Hade inte packat klart och det var en del grejer jag ville få gjort, men till slut så fick jag det att funkade.
På lördagen, Valborg, gick jag upp vid sju, läste igenom min tenta en sista gång, skickade in den och fixade mig. Mitt tåg från Växjö till Köpenhamns flygplats gick tio över tio. Så det var rätt nice. Gillade flygplatsen förresten. Det gick väldigt snabbt och var lätt att hitta. Flög vid fyra och landade i Paris vid sex.
Först av allt så vägrade wifi på flygplatsen att funka. Charles och jag hade bestämt att han skulle komma till min terminal, så jag satt och väntade på honom (vi landade samtidigt) utan att kunna snacka med honom i en timma, tills jag äntligen lyckades komma in på wifi't. Då stod han i en jättelång kö till tullen, medan jag bara kunde gå rakt igenom. Otur. Gick till hans terminal, som bara tog några minuter, och sen väntade jag där.
Så klockan var efter åtta när vi äntligen kunde ta bussen in till Paris. Tog runt fyrtio minuter har jag för mig. Sen tog det kanske fem minuter för oss att gå från hållplatsen till hotellet.

Jag har tyvärr inga bilder på vårt rum, men så här var utsikten, hahah. Hotellet var helt okej. Inget speciellt.
Vi var rätt hungriga när vi kom fram, så vi försökte hitta en restaurang i närheten. Det första vi slogs av var vilka kött-fanatiker de är i Paris. De restauranger vi gick förbi hade noll vegetariskt på sina menyer. Vi var inne på en restaurang där Charles frågade vad de hade för vegetariskt, och ägaren svarade att de hade massvis, till exemple baconlindad sparris... Ja, vi åt ju inte där i alla fall.
Vårt hotell låg kanske en kvart från själva stan, Champs Elysees, nästan precis vid Triumfbågen, så vi gick dit och hittade en pizzeria. Där åt jag en pizza med paprika och broccoli på, hahah. Konstigt nog var det gott med broccoli på pizza, men det var inte vad jag hade beställt in egentligen. Efter middagen gick vi en liten promenad, och sen tillbaka till hotellet. Och det var den kvällen.

Dagen efter var det dags att upptäcka alla sevärdigheter. På min lista var Triumfbågen, Eiffeltornet, Louvren och Notre Dame. Men resten ville vi ha fritt. Allt låg relativt nära, så vi kunde gå överallt. Typ alla sevärdigheter ligger runt floden Seine som går genom Paris, och Notre Dame var längst bort från oss, och dit tar det max två timmar om man går. Så man kan ju säga att Paris var ''mindre'' än jag föreställt mig.

Vårt första stopp var Triumfbågen i dagsljus. Under första maj var det tydligen gratis att gå in på en hel del ställen, så vi slapp betala för att kunna komma under triumfbågen. Och alltså, verkligen ett mästervärk. Så himla vackert, så himla imponerande, precis som resten av Paris skulle visa sig vara.

Min idé var att vi skulle skaffa oss en picknick så vi kunde sitta vid Eiffeltornet och äta vår frukost, men det gick inte riktigt som jag ville. Vi hann bli för hungriga och satte oss på ett kafé först. Efter det gick vi förbi ett stånd där jag köpte nypressad apelsinjuice, och det var den godaste i typ världshistorien. Men till slut kom vi äntligen till Eiffeltornet. Himla ståtligt, men inte min favorit från resan. Med tanke på hur vacker all annan arkitektur var så kändes det här plåtkonstverket rätt klumpigt. Men det var coolt i alla fall!

Hittade till gräsplättarna där jag hade velat ha picknick, men innan vi hann sätta oss ner stoppades vi av två män som bad oss räcka fram ett finger. Jag hade tänkte gå förbi bara, men Charles gjorde det och ja... suck. De började göra armband, trots att vi sa att vi inte tänkte köpa något. Men de fortsatte och när de var klara så skulle de ändå ha pengar. Charles gav dem två dollar, men de insisterade på att de skulle ha minst fem. När de till slut fattade att vi inte hade några pengar blev de sura och drog. Så det var ett stort minus när det kommer till Paris. Så många som skulle försöka lura på dig grejer, men som tur är råkade vi bara på dem vid Eiffeltornet och Louvren.

Vi satt där en stund innan vi fortsatte mot Notre Dame. På vägen fanns det massor att se och vi kom bort oss från vår väg för att vi alltid hittade nåt nytt. Allt var så stort, detaljerat och gärna dekorerat med guld. Charles hade bestämt att han inte ville in i Louvren, vilket jag gick med på, men då ville jag in i Notre Dame. Vi kom in gratis. Sjukt vackert. Dock hade jag velat se utsikten över Paris därifrån, men det fick man tyvärr inte.

Innan vi åkte hade jag läst om ett veganskt hamburgerhak, Hank Vegan Burger, som vi gick till och åt innan vi fortsatte. Helt okej. Kan absolut rekommendera det! Efter lunchen/middagen fortsatte vi mot Louvren, som ändå hade stängt, och tittade runt lite där innan Charles ringde en Uber (som en taxi, fast vanliga medborgare kör), för då hade vi gått 27'000 steg och var väldigt trötta i fötterna.

Vi kom till hotellet, tittade på senaste avsnittet av Game of thrones, åt snacks till middag, och sen slocknade jag.

Vaknade dagen efter med dundrande huvudvärk. Charles fick gå till ett apotek och köpa huvudvärkstabletter till mig. Medans han var borta kräktes jag, så det var lite mindre kul. Feber hade jag också. Så den morgonen tog vi det lugnt. Jag sov lite till, och sen gick vi ut kanske runt ett eller så. Vi köpte med oss frukost från ett café och satt på en parkbänk så jag kunde få i mig lite energi. Sen gick vi en sväng längs Champs Elysees, såg några till sevärdigheter, gick bort till Luxemburgträdgården och satt där en stund. Väldigt fint där. Fick fågelbajs på min jacka förresten. Mindre nice.
På kvällen träffade vi upp två vänner från Santa Barbara som var där samtidigt, Eric och Joanna, så det var kul. Åt pizza igen, och pratade länge. Och det var sista dagen där.

Morgonen efter vaknade vi runt tio, checkade ut vid tolv, köpte mackor på ett litet café bredvid hotellet och sen tog vi bussen tillbaka till flygplatsen. Vi satt där några timmar, sen vinkade jag av Charles. Mitt flyg gick nästan två timmar senare. Flygresan hem gick bra, och jag hann med det näst sista tåget tillbaka till Sverige. Var hemma i Växjö igen innan midnatt.

Allt som allt, Paris var magiskt. Arkitekturen är det som jag lägger om hjärtat och tar med mig från den här resan. Vill absolut åka dit igen i framtiden. Vi var bara där i två heldagar, men hann se så mycket ändå. Men nästa gång får det bli några dagar längre!